13 Eylül 2017 Çarşamba

Van Goghception (Karbon Kopyalı Tablolar)



Yekta Kopan'ın bir kitabında rastladım bu iki tabloya, Van Gogh, Jean Francois Millet tablosunu yeniden yorumlayarak tuvale aktarır. Belli başlı kısımlarını değiştirir ve kendisine göre yorumlar. "Karbon Kopya" kitabında bu tablolarla ilgili bir yorum getirmiş Yekta Kopan, fakat ben de bir kaç kelam etmek istedim. Siz de yorumlayabilirsiniz, hangi tablo daha size yakın? Orijinali mi yoksa spin-off veya Cover, adını siz koyun, karbon kopyası olan tablo mu?


la meridienne jean francois millet

 Millet tablosunda, yorgunluktan samanların arasına uzanmış çiftçileri görmekteyiz, bu tablo gerçekten yorgunluğu iyi tasvir ediyor. Adamın hazırlık sürecini düşleyebiliyorum, kadının ise daha kısa süren bir bayılma hali ile yattığını. Yapılacak çok işleri olmasına rağmen, fazlasıyla çalıştıklarını düşündürtüyor. Öyle ki arkadaki hayvancıklar da yemek yemeğe düşmüşler. Havada bunaltıcı bir sakinlik var, ve sessizliği hissettiriyor. Dizlerin yer yapması detayı da hoş. İlk baktığımda kemiklerimin ağrıdığını hissettim bu huzurlu siesta'yı görünce.

------------------------------------

la siesta vincent van gogh

Van Gogh yorumuna geçelim. Akis olarak tersine yapılan bir tablo olmuş, bildiğimiz Van Gogh tarzı yansımış. Balyalar nispeten daha az, fakat uzaktaki balya yığını yaklaşmış ve bu sefer üst çatısını göremiyoruz. Derinlik hissiyatından daha sıkışmışlık hissine doğru bir geçiş var, o bunaltıcı huzur yerine bu sefer telaşlı bir huzur gözüküyor. Daha mutluluk içeren bir tablo yorumu bence. Yüzdeki detayların bulunmaması tabii ki kişilerin hissiyatlarını anlamamı zorlaştırıyor. Ancak diyebilirim ki bu yorgunluktan öte kestirme seansı. İlk tablodaki yorgunluk hissini alamıyorum. Fakat yine de çizimden kaynaklı bir yumuşama, rahatlama hali geliyor gözümün önüne. 



Size göre hangisi? Bir tabloya getirilen deha yorumumu ilgi çekici, yoksa ilk halinin o masum çekiciliği mi?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder