13 Kasım 2019 Çarşamba

2019 Kasım Ayı Okuduklarım

_____________________________________________

2019 KASIM AYI ÖZETİ
_____________________________________________


      

      



_____________________________________________





Performans Değerlendirmesi - Harvard Business Review

Pocket Mentor serisinin öz bilgileri sunması, alanında uzman olmayan kişiler tarafından çok fazla anlaşılmamasına neden oluyor. Performans değerlendirmesinin ne olduğunu değil, performans değerlendirmesinin nasıl yapılması gerektiğini kısaca anlatıyor. Bir kaç noktada çalışanın yanında yer alıyor. Makalelerin hepsi empati üzerine geliştirilmiş fikirlerden üretilmiş. Yıllarca yöneticilik yapmış kişilerin zaten bildiği konular, ekstra bir bilgi bulunmamakta. 

"Çalışanın performansına dair notlarını hazırlamadan önce değerlendirmenizi istenen formatta sunduğunuzdan emin olmak için şirketinizin genel ilkelerine başvurun. Övmek ve neyin iyi olduğunu söylemek için değerlendirmeleri özgün fırsatlara çevirin. Bu çoğumuzun yapmadığı bir şeydir."

"Hafızanıza güvenmeyin. Gözlemlerinizi ve izlenimlerinizi yazın. Ancak belgelerinizdeki tonu tarafsız tutun. Yani mümkün olduğunca çok kısmı yargılar biçimde; "Mark siparişlerin nasıl işleneceğini bilmiyor" yerine, olgular biçimde "Mark müşterilerin siparişlerinin %10 geç işlemden geçirdi" şeklinde ifade edin.





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤



Fasa Fiso - Teoman

Şarkılarıyla müzik tarihine geçen Teoman'ın çocukluğundan günümüze kadar olan yolculuğunu otobiyografik olarak kaleme aldığı bir kitap Fasa Fiso. Çocukluğunda modern, aydın bir ailede büyüdüğü belli olan Teoman, son derece asosyal ve kendi halinde bir hayat sürmüş. Samimi bir dille anlattığı geçmişi, sıradan bir çocuğunki gibi türlü ayrıntılarla anıları yad edecek cinsten. Sonraları ise gitgide sanrılar ve keyfekeder yaşam başlıyor. Gittikçe samimiyetini kaybediyor, bana göre biraz da abartı ekliyor yaşamına. Çünkü çocukluk hayali olan rockstar'lıktan dolayı hayalkırıklığı yaşıyor.
Teoman'ı samimiyeti ve samimiyetsizliği de güzel. Uzaktan takip edilesi bir adam gibi duruyor. Yakınındakileri üzüyor çünkü. 2 günde bitirdiğim bir kitap oldu. Hayata dair de güzel anekdotlar var. Özellikle para konularındaki kayıtsızlığı konusunda. 


"hayatım boyunca alternatifin bol olduğu durumlarda, hep eğlenceli olanı seçtim. bu da beni baya hatalı biri yaptı. gerçi ben bayılıyorum bu hata yapma meselesine. en güzel anılarımı ve eğlenceyi, abuk subuk problemlerle uğraşırken, kendi başıma dert açmışken yaşadım. genelde bir plan yaparım ama yol üzerinde eğlenceli bir şeylere denk gelirsem yönümü değiştiririm."

"Bir kaç sene sonra R. ile bir barda karşılaşıp havadan sudan konuşuyoruz. Bana dönüp iyi ki meşhur oldun diyor. Artık çok daha makul birisin. Evet ama diyorum insanlara ilgimi falan kaybettim. Gülüyor, hiçbir zaman yoktu ki diyor."

"Bu ülkede bu coğrafyada sürekli savaşlar var. Birileri bir şeyleri paylaşamıyor. Şimdi Kürt sorunu var, ondan önce sağcı-solcu problemi vardı. Kürt sorunu biterse büyük bir ihtimalle başka bir sorun çıkacaktır ortaya. Mesela Fenerbahçeliler ile Galatasaraylılar savaşabilir. Bu coğrafyadakilerin savaşma güdüleri var. Ona bahane buluyorlar."

"Masajcım Valentina anlattı. Gittiği evde bir küçük çocuk varmış. Benim hastammış. Taklidimi yapıyormuş, şarkılarımı falan söylüyormuş. En sonunda da yere düşüp sızma taklidi yapıyormuş."




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤



Sade - Ege Erim, Begüm Başoğlu

Sırf yazılmış olması için yazılmış bir kitap. Hayatın her alanında sadeleşmeyi temeline almış kitap ama iddialı bir teori bu. Basmakalıp cümlelerle altı dolmayan önerilerle böyle kitap yazılmaz. Masanızı derlemeniz gerek deniliyor, nasıl yapılacağı konusunda bir veri yok. Para harcamalarınızı kontrol altına alın deniyor, nasıl yapılacağı hakkında bilgi yok. Yüzeysel bile diyemiyorum. Para tuzağı, sadeleşmek için bu kitabı okumayın.

"Tüm kriterleri karşılamıyorsa almayın, aslında iyi gibi ama tam emin değilseniz almayın. Küçük bir tadilatla tam istediğiniz gibi olmayacaksa almayın. Bir kıyafeti birlikte giyebileceğiniz en az 5 parçanız yoksa almayın. O gün kendinizi kötü hissediyorsanız almayın. Sadece 1 kere giyeceğiniz bir parça ise almayın."




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




Anarşık - Fuat Sevimay


"Kürdan" lakaplı bir adamın öldüğü ve ya ölmediği bir olay sonucu polis sorgusunda geçiyor kitabın konusu. Kürdan'ın hayatına girip çıkan tüm karakterlerin sırasıyla ifade vermesiyle şekilleniyor. Fuat Sevimay'ın ince mizahı, kurgunun tutarlı yanı akıcılığı kolay sağlıyor. Aralara sağlam eleştiriler gömmeyi de unutmamış yazar. Özellikle Kürdan'ın annesinin ve Kürdan'ın fahişe sevgilisinin pezevenkliğini yapan adamın sorgusunda kahkahalara boğuldum.
Sorgudaki herkesin (kötü adamlar dahil) kitap okuyan bir kesim olması da ironi yaratıyor. Anlatımı çok beğendim. Bundan sonra okunacak yazarlar arasında.

"Kendimi kimi zaman hani şu köy evlerinde asılı halıdaki suya eğilmiş su içen ceylan gibi hissediyordum. Meğer o geyikmiş ya!"





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




Normal Nefes Almaya Devam Edin - Hakan Bıçakcı

Hakan Bıçakcı'nın gündelik hayata dair gerçeküstü değişik fikirlerinin 2-3 sayfalık öykülerini barındırıyor kitap. Başta yer alan, iş dünyası ile alakalı öyküler başarılı. Bir çok öyküsüne daha önce dergide rastlamış olmak biraz beni hayalkırıklığına uğrattı. Çünkü son dönemde dergide yazısı yayınlanan yazarların çoğu bunları derleyip kitap haline getiriyor. Diğer öyküler de bu şekilde mi bilemiyorum ancak üretken bir yazardan kolaya kaçmasını beklemezdim. 

"Çıkardım üniformayı, çektim sivilleri, gittim eve, anneme mevzuyu ayaküstü özetledim, vurdum kafayı yattım. Yatakta döndükçe döndüm. Bana iş mi yok lan! diye diye sabahı sabah ettim. Bana iş yoktu."





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤






İnsan Nedir? - Mark Twain

İnançlara, vicdana, insanı diğer canlılardan ayırt eden tüm özelliklere, farkındalığı olmayanların karşı çıktığı tüm konulardaki anti-tezlerine yer veren kitap sınırlı sayıda basılmış zamanında. Çok fazla okunmasını istemediğini açıkça söylüyor yazar. Haksız da değil, bir hayvanın içgüdüsel olmayan davranışlarının, en gelişmiş varlık olmasına rağmen insandan daha iyi ve doğru olduğunu söylemesi, bir çok insanda; biz hayvandan üstün değil miyiz? sorusunu sordurtabilir. Ya da bugüne kadar 5 vakit namaz kılan birisine gidip tam tersi maneviyat anlattığınızda ve bağnazlıkla suçladığınızda, dikenlerini çıkarıp ne alakası var diyebilir. Farkındalık geliştirmeye yönelik bir kitap, ancak artmamışlarda ters etki vereceğinden katkısı çok olmayacaktır.

"Önyargılar dış etkiler aracılığı ile sökülüp atılmalıdırlar. Aksi halde hiç atılamazlar."

"-Bir insanı bir şey yapmaya iten biricik güdü nedir?
 +Kendi içini ferahlatma güdüsü."





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤



Ben Orada Değildim Üstelik Siz de Yoktunuz - Burak Aksak

Burak Aksak'ın genç yaşına rağmen ürettiklerine saygı duymak ile beraber, mizahın matematiğini bulduğunu düşünüyorum. Belirli konular üzerinden sadece kişi ve durumları değiştirerek binlerce konu üretebilecek bir ortamda büyüdüğünü anlayabiliyoruz, belli noktaya kadar da gayet güzel getiriyor. Ama üstüne çıkmak için yeteneğini doğru kullanması gerekiyor. Mesela, acılarını yaşadığı kadar sunamadığını düşündüm kitabı okurken, sunması gerekmediğini de. Cümleler arasında hissettirmeden geçirebilecek hissiyata da sahip. Ancak maalesef edebi derinlik olmadığı için anlaşılamıyor.

"Bir araya gelmeden evvel sayfalarca mektup yazan adamlarla o mektuplara gül kokulu şiirlere cevap veren kadınlar, kavuştuktan bir süre sonra aynı kalemle alışveriş listesi hazırlıyorlar."

"Bir kanser hastasına geçer bugünler demek yalnızca cümleyi kurana iyi gelir."

"İnsanlar gündüzleri sokaklara saçarken geceleri duvarların arasına sıkıştırırlar mutsuzluklarını. Üzerine perdeler çekerler. Bu yüzden barınmaktan ziyade saklanmak için kullanılan yerdir ev dediğin."

"Tabaktaki şekerleri ıslatmadan çayları getirebildiği yaz, ustası ödül olarak tüm hafta boyunca tokatlamadı onu."

"Polatlı'ya geldiklerinde durdurdu arabayı Ahmet. Adamları karşısına aldı ve yaptıklarının ne kadar yanlış bir şey olduğunu anlattı. Vicdan azabı gibi tepelerinde dikildi adamların konuştukça konuştu. Adamlar da vicdan azabını bastırmanın en etkili yolunu kullandılar ve Ahmet'e para verdiler."

"Dünyayı mahveden, iktidarlar ya da gücü elinde tutanlar değildir. Onu asıl mahveden vasatlardır. En büyük aşk; vasat olanın, güçlü olana yaranma çabasıdır. Vasat, araziye uyum sağlayabilmek için omurgasını aldırmıştır."




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


______________________________________

DERGİ GÜNLÜĞÜ
______________________________________






______________________________________

BONUS





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤

DERGİ DAĞILIMI




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤

YAYINEVİ DAĞILIMI




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


2019 OCAK - 2019 ARALIK
OKUNAN KİTAPLAR & DERGİLER



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder