24 Mart 2017 Cuma

Nighthawks! Edward Hopper ve Yekta Kopan Kitabı



nighthawks
Bir kitapta rastladım Nighthawks tablosuna. Yekta Kopan'ın "Bir de Baktım Yoksun" öykü kitabında "Kırmızı" hikayesinde geçen bir tabloydu bu. Hikayedeki karakter hoşlandığını düşündüğü kadını tablodaki kadına benzetmiştir. Kırmızı saçlarıyla betimler onu. Birlikte Nighthawks tablosuna sahip olan bir antikacının öyküsünü dinlemeye başlarlar. 
Merak ettim. Araştırdım bu nasıl tabloymuş diye. Bir süre bakakaldım. Zira anksiyete yada başka psikolojik etkiler altına kalmaya meyilli bünyeler tarafından pek de sevilmeyecek bir tablo olarak düşündüm. 
Bir süre baktığınızda ruhunuzun sıkıldığını, boğulduğunuzu sanıyorsunuz. Sokakların boş olması, mekanın kapısının olmaması, bardan herhangi bir çıkışın olmaması (barmenin kısıtlanmış olması) ve kimsenin birbirine bakmaması. Bunaltıcı, daraltıcı bir çalışma. İşte bu yüzden bazı tablolar güzel oluyor. Kimisi size hitap ederken kimisini anlamakta zorluk çekiyorsunuz.
Açıklamasına baktığımda gece uyumayan insanlara ithaf etmiş ressam bu tabloyu. Bu yüzdenmiş burunlarının gagaya benzemesi.
Tablo meşhur olduktan sonra bir çok yerde kullanılmış. Atıf aracbı olmuş resmen.
Nighthawksreference

Tablodaki gibi dizayn edilen mekanlar bile olmuş. Bir çok ressam kendi tablolarında camekanları yuvarlayarak kapalılık hissiyatını eklemek istemiş.
Son olarak noktalamalıyım ki :
Atıflar güzeldir. Zihni diri tutar. Betimleri artırır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder