7 Mart 2020 Cumartesi

2020 Mart Ayı Okuduklarım

_____________________________________________

2020 MART AYI ÖZETİ
_____________________________________________



      

     


_____________________________________________





Akılsız Sokrates - Mehmet Fırat Pürselim

20 öykünün bulunduğu Akılsız Sokrates, kitaba ismini veren öykü ile başlıyor. Çoğu öyküde kara mizah öğeleri yer alırken bir kaç öykü ise rahatsızlık verici boyutta bir gerçekçilik ile cinsiyetçiliğe karşı duruş ve tecavüz konuları işleniyor. Özellikle şizofreni ile ilgili bir öykü vardı ki, bu tarz sert anlatımlı kitapları sevmeme rağmen beni bile tetikte tuttu. Büyük ölçüde mesajlar, toplumsal baskılar, ülkedeki yer alan özgürlüğü kısıtlayıcı davranışlar üzerine yönelmiş. Yazarın tarzını beğendim, takip edilebilir bir yazar olarak görüyorum kendi adıma. Özellikle Berkin Elvan'ı konu alan son öyküde tüylerim diken diken oldu, gözlerim doldu. Gezi Parkı konusunda da ayakları yere basan cümleler ile tepkisini dile getirmiş yazar.




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


Har - Murat Uyurkulak

Murat Uyurkulak'ın kimi bölümlerini sarhoşken yazdığını düşündüğüm, harika cümleler barındıran, bir bütün gibi gözükmeyip finale doğru bir şekilde bağlanmış bir neo-kıyamet romanı Har. Bir tanrı metaforu ile birlikte, insanların iyi ve kötü ayrımını yapan romanda, iki farklı kurgusal mekanda geçen olaylar düzgün olup olmadığını bilemediğim bir şekilde birleşiyor. Kitabı bu yüzden değerlendirmek zor. Çünkü lineer bir kurguda ilerlemiyor. Kullanılan isimlerden ve mekanlardan gerçek olup olmadığını bilmediğimiz bir evrende geçtiğini anlıyoruz. Onüç, otuzbeş, numune gibi karakter isimler ile aslında kimliklerden öte sadece sayısal bir çoğunluğuz algısı yaratılıyor. Tanrı tasvirinde ise düzenbaz bir kötücülüğün varlığından bahsedebiliyoruz. Kitabı okuyacak olan muhafazakarlara, pek sevecekleri türden bir kitap olmayacağını belirtelim.


"Yani, orta derece ezilmiş ailemizin yarımlığıyla daha da tehlikeli bir muhteva edinen eksik münevverliğinden kaynaklı beklentileri fazla ışıltılı, iki oğuldan büyüğüne biçtiği hayat kıyafetleri fazla şatafatlı ve boldu. Suretimde aile büyüklerinin sağlama yapabilmesini sağlayacak derlitoplu bir kerrat yerine, mührü çoktan vurulmuş bir tasdikname taşıyordum. Onların gözünde ben, şerre kadem basmıştım."

"Ölüyo ninem, ne güzel, ölmiycek hiç bi daha... Ninemi götürelim bari surlara, kalmasın lisanı yaban burlarda..."

"-Bari şunu söyle, esmer mi Güzel?"
+ Bilmiyorum abi...
- Nasıl bilmezsin lan...
+ Sevmekten dikkat etmemişim abi..."





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


Engereğin Gözü - Zülfü Livaneli

Bir haremağası gözünden, iktidarın elde tutulmaya çalışılmasını anlatan bir roman. Hırsın nereye varabileceğini, kraldan çok kralcıları bize hatırlatan roman gerçekçi tespitleri için okunabilir. Fakat farklı mekan kurguları ile birlikte olay döngülerinin içine zorlukla sizi alması da takibi zorlaştıran bir etmen. Tarihle hiç aram olmaması bana hikayeye biraz daha mesafe koymama neden oldu. Bir baltaya sap olamayacak kişilerin, iktidarın şakşakçısı olarak kendisine güç atfetmesi çıkarımı içime su serpen tek konuydu. Son olarak değinilecek nokta kitabın kapağı. Ben çok beğendim fakat ülkemizdeki ahlak algısını yanlış yerlere eğen bekçiler kapağı beğenmemiş. Birçok okuyucudan olumsuz eleştiri almış. Çıplaklığı kaldırabilecek bir yapıya sahip değiliz maalesef ve bu beni üzüyor.




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


Aşk, Delilik ve Ölüm Öyküleri - Horacio Quiroga

İlk öyküye başladığınızda tipik bir Latin Amerika edebiyatı olduğunu anlayabildiğiniz kitaba ismini veren öğelerle bezenmiş birçok hikayeden oluşan bir kitap. Latin edebiyatında yer alan büyülü gerçeklik mefhumu ve bu bağlama hizmet eden tüm yan öğeler kişisel olarak beni hikayeden uzaklaştıran etkenler. Hikayelerin biri dışında içeriğe odaklanamadım. "Ne okudum ben" hissi yaratıyor bu da okuyucuda. Son kısımda yer alan Öykü sanatı üzerine denemeler kısmı ise daha güzeldi. Cümlelerin farklı anlatımları ile yazar olmak isteyenlere belki yol gösterebilir. Yazarı modern edebiyatçılardan biri sanmıştım fakat 1800'lü yıllarda doğmuş olduğunu öğrendiğimde, bir tutam daha beğenmeme algım düştü. O çağa göre yine de fena olmayan hikayeler.




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤



Bedenlerin Göçü - Yuri Herrera

Meksikalı yazardan, günümüzde yer alan salgının bir ön gösterimi gibi olan, ölümcül bir hastalığın yayıldığı dünyada aşk ve şiddet üzerine söylemlerini içeren bir kitap Bedenlerin Göçü. Dünya yok olurken boş vermişlik seviyesindeki karakterlerin birbirleri ile olan mücadelesini anlatırken sert bir üsluba yönelmiş yazar. Beni rahatsız etmedi. Hatta çeviriden kaynaklı gayet de komik geldi bazı kısımlar. Ana hikaye bir salgın üzerine kurgulanmıyor aslında, yanından geçiyor. Bu durum biraz daha etkili olabilseydi etkisi daha fazla olabilirdi. Latin edebiyatına uzak olmama rağmen, üstelik sonunu merak etmemiş olmama rağmen kitap ilginç biçimde beni çekti. Ortalama üstü, bir iki günde bitirilebilecek bir kitap bana göre.




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤

Tuhaf Dergi #26

"Çok küçük yaşta bir şey fark ettim; hünerimin dışındaki işlerden kendimi alıkoyuyorum. Hünerimin dışındaki bir şeye özenmem. "Neden böyle bir şey yaptın?" dendiği zaman amacımı izah edecek bir hikayem var."
Cem Yılmaz Söyleşi

"Yan yana geldiğiniz andan itibaren bütün ekmekler taze, bütün gelinler güzel, bütün kayıplar geri dönmüş. Yan yanasınız ve şehir bir atlıkarınca kadar göz alıcı. Yan yanasınız ve bütün çöller Leyla."
Sitem - Tarık Tufan

"Çünkü her kim sıkıntısını örtüyorsa insan onun kölesi olur. Kölenin canı sıkılmaz. Çünkü vaktinin bile kendisine ait olmadığını düşünür. Eğer canın hiç sıkılmıyorsa, bil ki bir sahibin vardır."
Can Sıkıntısı - Hakan Günday

"Eğitim, hak edene verilmesi gereken ve bunun belirlenerek yapılandırılması gereken bir hizmettir."

"Bütün eksiklik ve yoksunluklara karşı ise : Yapay zeka ve robot, diyorlar... Müzik bilmeyen, matematik ve gramer öğrenmemiş çocuk, yapay zeka ve robotları ne yapsın?"
Eğitim Nasıl Olmamalı - İlber Ortaylı



➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤







______________________________________






______________________________________

BONUS





➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤



➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤

DERGİ DAĞILIMI


➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤

YAYINEVİ DAĞILIMI




➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤


2019 OCAK - 2019 ARALIK
OKUNAN KİTAPLAR & DERGİLER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder